Verujem da je savršenstvo za ljude koji će živeti večno - FAW - Find A Way by Nikola Obradović
Verujem da je savršenstvo za ljude koji će živeti večno

Verujem da je savršenstvo za ljude koji će živeti večno

Objavio Nikola
U kategoriji Startapi
10. aprila 2020.
5 minuta čitanja

Jedna situacija me je navela da napišem ovaj članak, a poklapa se sa nekim pitanjima koje sam često dobijao od ljudi. Ukratko, ljudi previše razmišljaju, ulažu svoje vreme u bespotrebne stvari i premalo rade na samoj egzekuciji svoje ideje.

Ne čekajte da lansirate vaš savršen proizvod/startup/ideju/kompaniju, jer oni zapravo nikada neće biti savršeni. U životu, možemo samo da težimo ka savršenstvu, ali ga nikada nećemo dostići. Fokusirajte se na male korake koji će vas dovesti do manjih ciljeva, a više manjih ciljeva čine jedan veći.

Fokus ili ne?

Ljudi su me često kritikovali (većina njih iz najbolje namere), zašto nemam fokus samo na jednom startapu, zašto razvlačim svoj fokus na gomilu različitih stvari koji mi ne donose u ovom momentu neki novac. Govorili su mi da bi sigurno napravio mnogo veći uspeh da imam samo fokus na toj jednoj „stvari“… Ipak, iako smatram da su u pravu (samo u nekim situacijama), opet sam odabrao ovaj put da „pucam iz svog oružja“ (različite ideje), na „svim ratištima“ (Amerika, Azija, Evropa) i verujem da ako pratimo znakove pored puta i pomirimo se sa tim da je biznis samo jedna velika igra, biće nam mnogo lakše. Ne mora iz svakog pokrenutog projekta da se izvuče samo materijalna korist. Postoje mnoge vrednosti i iskustva koja se mogu dobiti, a pogotovo ako dođe do nekih fail-ova.

Kada neka nova ideja osvane meni ili nekome ko mi priđe, pokušam u svojoj glavi da odmah izračunam sve moguće najbitnije faktore (koliko je tržište, da li je u pitanju niša ili mikroniša, da li znam nešto o tome ili znam nekoga iz svog networka ko mi može pomoći makar da (in)validiram tvrdnje, možda znam nekoga koga mogu privući jer ima nešto što ja nemam pa zajedno pokušamo da je plasiramo pa samim tim podelim rizik, obavezno razmišljam o poslovnom modelu i načinima plaćanja), itd.

Šta konkretno radim?

  1. kreiram kao neki običan logo i napravim neku super prezentaciju ako nemam vremena da napravim neki landing page ili klikabilni prototip koji objašnjava šta radi moj proizvod,
  2. brzinski analiziram tržište i vidim konkurenciju, zatim pokušam da pročitam sve negativne komentare na njihov proizvod/uslugu gde god to mogu, ako mogu pokušam da stupim u kontakt sa tim ljudima da mi malo detaljnije objasne o izazovima (jer kasnije su mi oni i potencijalni korisnici ako im rešim taj problem),
  3. pričam na sav glas o svojoj ideji (neplašeći se da će mi je neko ukrasti) sa što većim brojem ljudi ili dovedem što veći saobraćaj na landing page (plaćeni, organski, growt-hacking metodama…).

Šta ne radim i šta ne treba ni vi da radite?

  1. Pokušavate da napravite svoj logo ili sajt savršenim (pixel perfect…), kao i neke slične stvari koje nisu bitne u početku,
  2. ne čekam savršen momenat za lansiranje startapa/proizvoda, jer jedinu pravu vrednost dobijate !TEK KADA GA LANSIRATE!, jer tada kreću loši i dobri feedbacks i svo znanje dobijate TEK NAKON LANSIRANJA,
  3. da ćutite o svom proizvodu i nikome ne pričate o njemu,
  4. da živite u zabludi da imate zlatnu koku i kada to neko sazna da će da vam je ukrade i/ili klonira,
  5. da se manete „what if“, „ALI“, „da li bi bilo drugačije“, „problem je…“, „šta bi bilo kad bi bilo“ – ovo su sve stvari koje su u stvari samo vaši izgovori da ne preduzmete neku konkretnu akciju.

Ta pokrenuta ideja NIKADA nije savršena, ali krećem u vožnju kao u filmu „Ko to tamo peva“ gde vozim ne gledajući put, ne znajući gde me isti vodi i upuštam se u nešto novo što ako ništa drugo može mi doneti neko iskustvo koje do sada nisam pokupio. Ostala velika većina kaska i dalje sa izgovorima „da li mi je logo lepši ove ili one boje“, „hoćemo na WordPress ili custom built CMS“, „Google Maps VS Open Street Maps“, „levo ili desno“…

Sve gore nabrojane stvari ne utiču ni 1% na uspeh vaše ideje/startupa.

Cilj je da što pre pokrenete nesavršen proizvod, dovedete na isti saobraćaj i kupce. Napravite greške, naučite iz njih, unapredite ga i pokažite ga ponovo korisnicima, opet uzmite feedback i tako u krug. Tek tada pravo učenje počinje i od jedne ideje nastaje ozbiljniji pravi biznis.

KRENITE sa malim i NESAVRŠENIM koracima. Posvetite se egzekuciji, akciji, a NAJMANJE savršenstvu jer ga nikada nećete dostići. Možete samo da težite ka istom.

I na kraju dana, vreme je jedini resurs koga ne možemo kupiti, a ni vratiti. Zato, nemojte ga trošiti uzaludno.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *